Bomo zaradi umetne inteligence izgubljali zaposlitve?
V svetu umetne inteligence je bil letošnji februar zaznamovan s predstavitvijo novega orodja na področju generativne umetne inteligence. Podjetje OpenAI, ki stoji za programom ChatGPT, je razvilo orodje Sora, ki lahko na podlagi pisnih ukazov ustvari kratke videoposnetke.
Med spletnimi uporabniki je završalo predvsem zaradi tega, ker je to novo orodje tako napredno, da je pravzaprav umetno generirane videoposnetke skoraj nemogoče ločiti od realnosti.
»Sora lahko ustvari zapletene prizore z več liki, določenimi vrstami gibanja ter natančnimi podrobnostmi predmeta in ozadja,« so orodje opisali na spletni strani. »Orodje ne razume le, kaj je uporabnik zahteval v pozivu, temveč tudi, kako te stvari delujejo v fizičnem svetu.«
Sora lahko zgolj iz enega stavka ustvari visokokvaliteten videoposnetek. Vir slike: OpenAI.
Po spletnih forumih se je razvilo na tisoče debat o tem, kako bo Sora lahko vplivala na naše vsakdanje življenje. Vedno več strokovnjakov in ustvarjalcev vsebin raziskuje seznam negativnih strani in nevarnosti, ki mu kar ni konca.
Nekateri so Soro celo označili za »začetek konca človeške družbe«, saj so prepričani, da bo povzročila izgubo zaposlitev v takšnem obsegu, da bi lahko sledil kolaps civilizacije. Zaenkrat pustimo ob strani napovedi o koncu sveta, ki se pojavljajo ob vsakem večjem odkritju, in si poglejmo, kaj se v resnici dogaja.
Sora in Hollywood
Tyler Perry, producent in igralec, je za Hollywood Reporter dejal, da so njegovi 800 milijonov dolarjev vredni načrti za razširitev studia »za nedoločen čas« odloženi, potem ko si je ogledal »osupljive« zmogljivosti Sore. Širitev studia je načrtoval zadnja štiri leta.
Tyler Perry ustavlja širitev studija zaradi umetne inteligence. Vir slike: Getty.
»Zaradi Sore in tega, kar vidim, je vse to trenutno za nedoločen čas odloženo,« je pojasnil. »V zadnjem letu sem dobil informacijo, da se to razvija, vendar si nisem predstavljal, kaj vse zmore, dokler nisem pred kratkim videl predstavitve. To je zame šokantno. Ena stvar je, da mi rečejo, da lahko počne vse te stvari, a ko sem dejansko videl te zmogljivosti, je bilo osupljivo.«
Perry je prepričan, da lahko Sora produkcijskim hišam omogoči, da opustijo snemanja na različnih lokacijah ali se celo izognejo gradnji praktičnih snemalnih prizorišč.
»Če želim biti na snegu v Koloradu, to vpišem kot besedilo. Če bi želel spisati prizor na Luni, to vpišem kot besedilo, ta umetna inteligenca pa lahko to ustvari brez česarkoli,« je nadaljeval. »Če bi želel postaviti dve osebi v dnevno sobo v gorah, mi ni treba graditi kulis v gorah, ni mi treba postaviti kulis na svojem zemljišču. Lahko sedim v pisarni in to počnem z računalnikom, kar je zame šokantno.«
Izrazil je skrb za vse zaposlene na področju filmografije. »Zelo, zelo me skrbi, da bo v bližnji prihodnosti izgubljenih veliko delovnih mest,« je dejal.
Slika umetne inteligence prikazuje mamute na snegu. Vir slike: OpenAI.
Vpliv tudi pri pisanju in prevajanju
Po podatkih nove raziskave se je zaradi vpliva umetne inteligence na trgu samostojnega oziroma freelance dela najbolj zmanjšalo število povpraševanj na področju pisanja, prevajanja in storitev za stranke.
Podatki ameriške platforme za freelance delo Upwork, ki jih je analiziral Bloomberry, so pokazali, da je bilo od 1. novembra 2022 do 14. februarja 2024 za 33 odstotkov manj delovnih mest za pisanje.
Hkrati se je število prevajalskih delovnih mest zmanjšalo za 19 odstotkov, medtem ko je bilo število delovnih mest za storitve za stranke manjše za 16 odstotkov.
Vpliv umetne inteligence zaznavajo tudi pri pisanju in prevajanju. Vir slike: Readwrite.
Po drugi strani pa se je znatno povečalo povpraševanje po montaži videoposnetkov, grafičnem oblikovanju ter razvoju spletnih strani, pri čemer se je število delovnih mest za video produkcijo povečalo za 39 odstotkov.
O umetni inteligenci govorijo tudi v svetu mode
Yve Edmond, manekenka iz New Yorka, je za Al Jazeera dejala, da je zaradi nove dobe umetne inteligence veliko prostora za izkoriščanje tudi na področju mode.
»V industriji je nekaj ljudi, ki so jim posneli telo ali pa so z njihovimi fotografijami , ki so jih zbrali v preteklih letih, ustvarili njihov virtualni jaz, vendar nad tem nimajo nobenega lastništva. Do tega nimajo nikakršne pravice,« je pojasnila.
Skrbi jo, da bi to v bližnji prihodnosti lahko ogrozilo možnosti za zaposlitev modelov. »Naša podoba, mere, drža in oblika telesa so naša blagovna znamka. V mnogih primerih nekdo prevzame lastništvo nad to blagovno znamko brez naše vednosti in brez plačila. Na trgu dobesedno tekmujemo sami s seboj,« je dodala Edmond.
Fotomodeli, generirani s pomočjo umetne inteligence. Vir slike: Viim Studio.
Edmond je med številnimi modeli, ki si želijo reform, in si prizadeva za zakon o modnih delavcih v zvezni državi New York. Zakon bi med drugim zagotovil nove zaščitne ukrepe, ki bi modele zaščitili pred strankami, ki bi poskušale uporabiti njihovo podobo brez njihovega dovoljenja.
Modeli bi morali jasno podati pisno soglasje za vsako digitalno repliko njihove podobe. Prav tako bi morale stranke, ki bi to podobo uporabile, jasno predstaviti na kak način nameravajo to storiti.
»Imeti moramo način, kako upočasniti ali izklopiti umetno inteligenco«
Glede uporabe oziroma zlorabe umetne inteligence je zaskrbljen tudi Brad Smith, predsednik upravnega odbora pri Microsoftu.
»Imeti moramo način, kako upočasniti ali izklopiti umetno inteligenco,« je dejal v intervjuju za časopis El Pais. »Bolj ko postaja tehnologija zmogljiva, močnejši morajo biti zaščitni ukrepi in nadzor nad njo.« Smith se zavzema za to, da bi vlade in civilna družba pritisnile na industrijo za ureditev zakonodajnih okvirjev umetne inteligence.
Brad Smith, predsednik upravnega odbora pri Microsoftu. Vir slike: El Pais.
Po njegovih besedah je to najpomembnejša nova tehnologija po izumu tiskarskega stroja. Obstajajo pa težave pri njeni uporabi in nadzoru, priznava, od zapletenega vprašanja zaščite avtorskih pravic in kibernetskih napadov držav do uporabe »deepfake« ponaredkov za vplivanje na rezultate volitev v letu, ko se bo na volišča odpravila približno polovica planeta.
V intervjuju je novinarka Patricia Fernández de Lis Microsoftovo generativno umetno inteligenco Copilot prosila, naj ji sestavi vprašanje za svojega intervjuvanca. Po uspešno generiranem vprašanju s strani orodja je novinarka Smitha vprašal, če je njena služba v nevarnosti.
»Copilot je kopilot. Ni pilot. Morda ste ga uporabili za pripravo na ta razgovor, vendar je le orodje. Pomaga vam, daje vam ideje, vendar boste na koncu morali uporabiti svojo presojo,« je odgovoril Smith.
»In mislim, da je to tisto, kar bi morali zahtevati od vseh ljudi. Uporabite to novo tehnologijo za boljšo presojo, večjo ustvarjalnost, razvijanje idej, pomoč pri pisanju, vendar ne prepuščajte razmišljanja ali pisanja stroju. To bi bila napaka.«