»Mogoče ji bo tud všeč.« Slovenski amaterski lesar, ki je izrezljal kip Melanie Trump, se ne smeji s kritiki
Zdi se, da nihče ne ve, ali je kip Melanie Trump, ki je bil razkrit v petek, 5.7.2019, v Sloveniji, resno umetniško delo ali parodija – niti umetniška galerija, ki je kip predstavila.
Kip je bil izklesan z verižno žago v živo lipo na bregovih reke Save, približno 8 kilometrov od Melanine rodne Sevnice v Sloveniji. Naraščajoč devet metrski kip je okrogel, ki maha z roko, bolj podobno taci. Oči na kipu so izbočeni ovali, nos pa je debel. Če izvzamemo prašno-modro večerno obleko, je kip bolj malo podoben prvi dami ZDA, zaradi česar so nekateri domačini označili kip kot »Smurfette« iz poznane risane serije Strumfov ali drugače – »strašilo«.
Kljub temu pa je v grobih robovih, ki odsevajo njegovega ustvarjalca, še vedno nekaj čudovitega. Kip je delo amaterskega lesarja, na pobudo umetnika, ki je odraščal v bližini Trumpovega mesta.
Ljubiteljski kipar, Aleš Maxi Župevc, je po naročilu ameriškega umetnika Brada Downeya oblikoval in izrezal kip konec leta 2018. Downey, konceptualni umetnik, rojen v Kentuckyju, je včasih znan po svojih javnih parodijah. Downeyjeva zamisel je bila najti umetnika, rojenega v istem mestu in istočasno kot prva dama, kot komentar o tem, kako se lahko dva življenja ukoreninjena na istem mestu drastično razhajata.
Končni rezultat se zdi na nek način podvojen: navdihujoča zgodba skromnega kopača jarkov, ki ga je predstavil umetniški provokator. Kipu se lahko smeješ, obenem se ob posmehovanju nelagodno počutiš. Slovenska umetniška galerija, ki prikazuje delo, ne pomaga, češ, da je to potegavščina, morda pa tudi ne. »Kdo ve?« so zapisali v Muzeju in galeriji ljubljanske Galerije, ko so napovedali Downeyjevo celotno razstavo, ki vključuje tudi več drugih političnih del.
Toda morda je to bistvo, je dejal berlinski kustos Lukas Feireiss, saj Downey že vrsto let raziskuje umetnost.
»Mislim, da je lepota tega, da nihče ne more odgovoriti na vprašanje: Ali je resno ali gre za šalo?«, pravi Feireiss. »Ta dvoumnost je moč njegovega dela, ki ga predstavlja dejstvo, da tega dejansko ne moremo ugotoviti.«
Živi prikaz Downeyjeve ljubezni do protislovij je, da imata Župevc in Melania Trump enake korenine, a malo kaj drugega skupnega. Po besedah Župevca sta se z Melanio Trump rodila v isti bolnici istega meseca – aprila 1970. To je tudi odločilo, da je Downey izbral njega, za umetniško delo. Ni želel, da bi bil umetnik znan ali akademski, namesto tega je poiskal nekoga, ki to počne kot hobi, čigar ponižnost je dodala pravi dotik grobi verigi motorne žage. Tudi verižna žaga je bila Downeyjeva ideja: »poetična agresivnost«, ki je dopolnjevala lepoto, kot je opisal.
»Hotel sem slediti fantu iz delavskega razreda, ki se z umetnostjo ukvarja ljubiteljsko,« je za The Post povedal Downey. »Umetnost je vedno ustvarjal sam. Ne ukvarja se umetnostjo, da bi postal znan umetnik. Menil sem, da je šarmanten in pošten in da ga akademija ni pokvarila.«
V kratkem dokumentarnem filmu Downeyja je Župevc dejal, da za seboj nima formalnega usposabljanja za obdelavo lesa. Sam se je naučil izklesati jastrebe ali doprsni kip lokalne natakarice, ki se mu je celo posrečil, da bi se zabaval. Dela za majhno gradbeno in popravljalno podjetje, včasih, v vrhuncu sezone, sedem dni v tednu koplje jarke za kable in cevi. »Včasih sem do kolen v blatu,« pravi.
Župevc je dejal, da je skupina umetnikov prišla k njemu konec lanskega leta – »zelo pozno ponoči, to moram reči« – in ga prosila, naj naredi kip Melanie. Bil je navdušen in kmalu so ob reki Savi našli zdravo drevo. Downey je dejal, da je njegov edini prispevek k dejanskemu oblikovanju, to, da je odrezal lipo na njegovo želeno višino, nato pa je začel oblikovati po fotografiji, ki so mu jo zagotovili, ki naj bi mu služila kot navdih. »V njej Melania nosi prašno modri ter ljubeče maha množici,« je dejal Downey.
V videu je Župevc dejal, da mu je Melania Trump všeč, bolj kot Donald. Opisal jo je kot »skromno«, a »preprosto žensko«.
»Vendar pa je tako, kot je,« je dejal Župevc in spremenil smer pogovora, »ona ima polovico Amerike, jaz pa nimam nič.«
Kip Melanie Trump je bil prvi Župevčev poskus kipa polne človeške figure. Zato se počuti tako ponosnega na svoje delo, je dejal, ko je končal. Ko je sedel ob vznožju kipa, se je raznežil in s solznimi očmi, povedal kako težko je delal, saj mora biti prisoten tudi v službi, bolj ko ne 24/7, nato pa rekel, da bi dal vse, da bi bil lahko svojo ženo eno nedeljo »frei«.
Tedaj je pokazal na prvo damo ZDA.
»Mislim pa, da ste lahko zadovoljni. V redu?« je rekel.
Odzivi vaščanov so bili mešani.
»Če bi bil spomenik namenjen parodiji, potem je umetnik uspešen,« je za AFP povedala ženska, ki je bila identificirana le kot Nika, 24-letna študentka arhitekture.
Še en prebivalec je za britansko postajo ITV povedal: »Ne zgleda kot Melania. To je Smurfette. Sramota je.«
Potem pa je sledil ponos domačega kraja. »To je naša lepota, ne glede na to, kar je tukaj. Izgleda, kot da je ravnokar odšla iz lepe naivne slike, «je za ABC News povedala Mojca Platnar, rezidentka Sevnice.
Po drugi strani pa ga Feireiss vidi z obeh strani, saj je grobost kipa privlačna na svoj način. »Korenine drevesa so še vedno v tleh. Nekaj grobega je,« je dejal in dodal: » Zame je to parodija, vendar hkrati ni. Ta človek je vložil veliko dela v to.«
Downey je dejal, da ga ni motilo špekuliranje o tem, ali je kip mišljen kot parodoja, in dodal, da si lahko človek razlaga spomenik, kakorkoli želi. Rekel je, da so prebivalci, s katerimi je sodeloval, obljubili, da bodo zanj lepo skrbeli.
»Ljudje se lahko smejijo estetiki spomenika,« je dejal, vendar kontekst igra zelo pomembno vlogo. »Pozicioniranje spomenika ni naključno. Ljudje se lahko smejejo, vendar kontekst še vedno odmeva.«
Odziv Melanie Trump je za zdaj nejasen; prva dama ZDA še ni odgovorila na prošnjo medijev za komentar.
Župevc upa, da bo zadovoljna.
»Mogoče bo pa kdaj pršla pogledat, kaj se je tuki nardil,« je rekel v filmu. »Mogoče ji bo tud všeč.«